ارتباطات اجتماعی؛ از آغاز تا مهارت

توانایی در برقراری ارتباط به گونه ای موثر، از با ارزش ترین مهارت های زندگی است. امروزه ارتباطات به مهم ترین بخش زندگی انسان ها به ویژه در حوزه اجتماعی بدل شده است.

توانایی در برقراری ارتباط به گونه ای موثر، از با ارزش ترین مهارت های زندگی است.  امروزه ارتباطات به مهم ترین بخش زندگی انسان ها به ویژه در حوزه اجتماعی بدل شده است. در حقیقت این واژه به معنای انتقال اطلاعات از نقطه ای به نقطه ی دیگر، به وسیله گفتار، نوشتار، رسانه های جمعی مانند تلویزیون، رادیو، مجلات، کتاب ها و نشریات و یا به طریق غیر شفاهی است. درجه توانایی هر فرد در برقراری ارتباط با دیگر افراد جامعه تابعی از انتقال موفق اطلاعات و دریافت آن ها خواهد بود. ارتقا مهارت های ارتباطی می تواند به پیشرفت تمامی ابعاد زندگی شخصی کمک شایانی کند؛ از دنیای فردی گرفته تا زندگی شغلی حرفه ای و یا گردهمایی های اجتماعی. قابلیت های هر شخص در انتقال صحیح، واضح و کامل مفاهیم از اساسی ترین نیاز های زندگی اجتماعی برای بشر مدرن امروزی است که توجه به آن قطعا جز لزومات خواهد بود. برای تقویت سطح ارتباطات اجتماعی خود هیچگاه دیر نیست و با اقدام به آن می توانید کیفیت زندگیتان را افزایش دهید. اما ارتباط فرایندی دو طرفه است و ارتقا آن نیازمند تلاش در هر دو مسیر ارسال و دریافت است.

ارتباطات اجتماعی؛ از آغاز تا مهارت

“خوب گوش دادن”

گوش سپردن و شنیدن با آن که به ظاهر یکسان می آیند، معانی مشابهی ندارند. تلاش برای تبدیل شدن به مستمعی خوب از نخستین گام هایی است که باید برای ارتقا سطح ارتباطات اجتماعی خود بردارید. افرادی می توانند در این زمینه به مهارت دست یابند، که علاوه بر شنیدن، به مفاهیم نهفته میان کلمات توجه کافی داشته باشند. برای دریافت سطح بیشتری از اطلاعات از جانب مخاطب خود، دو قانون دسته بندی و آشکار سازی را انجام دهید؛ به این ترتیب که صحبت های افراد را از نکات مهم به نکات غیر ضروری دسته بندی و سپس هر نکته را به ترتیب اهمیت آن تجزیه و تحلیل کنید، این عمل به مرور زمان شما را تبدیل به شنونده ای تمام عیار می کند که قابلیت تفکیک تمامی موضوعات را داراست و به این ترتیب اولین گام در جهت ارتقا سطح ارتباط اجتماعی را برداشته اید.

“توجه به عواطف مخاطب”

همراهی با اطرافیان در غم ها و شادی های زندگی سبب می شود به عنوان فردی به اصطلاح اجتماعی شناخته شوید. برای این کار باید از احوال دیگران آگاه باشید. به تاثیراتی که هر جمله ی شما در طرف مقابل می گذارد دقت کرده و آن ها را خردمندانه انتخاب کنید، گاهی اوقات جمله ای بدون فکر به راحتی منجر به سوء برداشت می شود که با کمی تامل پیش از آغاز مکالمه می توان به سادگی از آن پیشگیری کرد. در نتیجه، استاندارد های رفتاری مردم را در نظر داشته باشید و برای ارتقا کیفیت مهارت های اجتماعی خود، در چهارچوب عمل کنید.

“افزایش وسعت دید”

به چه میزان در ارتباطات اجتماعی خود موفق هستید؟ بسیاری از ضعف های معمول در این باره، از قضاوت های بی مورد ناشی می شود. در ارتباطات خود تلاش کنید تا مسائل را از دیدگاه طرف مقابل ببینید. این امر سبب می شود تا از قضاوت های نا به جا جلوگیری شود. در کنار درک دیدگاه اشخاص، نقطه نظرات خود را روشن و صادقانه بیان کنید تا از ابهام جلوگیری شود اما این روشن سازی نباید به معنای تعدی از خطوط قرمز فرهنگ خود باشد؛ ملایم و محتاط پیش روید. در روابط اجتماعی مثبت باشید! اما مثبت بودن به چه معناست؟ باید به دیگران اجازه دهید تا ارزشمندی و جایگاه درست خود را در ارتباط با شما دریابند، البته انتقال این مفاهیم می تواند حتی به وسیله ی حرکات دست و صورت و یا به طریق غیر شفاهی صورت گیرد.

برای آن که بتوانید به گونه ای موثر ارتباط برقرار کنید، باید پیش از هر جمله ای که بر زبان می آورید به دقت تفکر کرده و تاثیرات آن را مورد بررسی قرار دهید. به صحبت ها و همچنین شیوه بیان آن ها دقت ویژه ای به خرج دهید. هدف گذاری خود را بر اساس نحوه دریافت پیغام در مخاطب انجام دهید، به وسیله رعایت این اصول نه تنها در ارتباطات اجتماعی خود قوی می شوید بلکه ویژگی های مثبت فردی بسیاری را نیز به طور خود به خود پرورش داده اید.

“شوخ طبعی”

خندیدن سبب آزاد سازی اندورفین می شود که در از بین بردن استرس و عصبانیت بسیار موثر است. از شوخ طبعی واهمه نداشته باشید اما اطمینان حاصل کنید که این رفتار متناسب با موقعیت باشد. از این عامل در از بین بردن سد ها، نزدیک کردن افراد به یکدیگر و جلب دوستی دیگران استفاده کنید اما در عین حال جوانب لازم را در نظر داشته باشید.

“عدالت”

همواره اهداف اجتماعی خود را بر اساس ارزش های یکسان پایه گذاری کرده و از فرق گذاشتن میان افراد به جد پرهیز کنید. رفتار متعادلی را پرورش دهید که در آن همه ی افراد یکسان به حساب می آیند، تفاوت قائل شدن میان اطرافیان سبب راضی نگه داشتن عده ای و پراکنده شدن عده ای دیگر می شود در نتیجه از این موضوع مهم غافل نشوید. در حقیقت برخورد دیگران با شما در ارتباطات اجتماعی، بازخوردی از عملی است که از جانب شخص شما دریافت می شود، رعایت نکات ظریف در ارتباطات اجتماعی، رابطه ای پویا و قوی را تضمین خواهد کرد.

“شکست استرس”

بعضا برخی از ارتباطات اجتماعی به طور ذاتی استرس آور هستند و این استرس در صورت عدم مدیریت می تواند به سدی بزرگ در برابر ارتباطی موثر تبدیل شود. تنها روش کاربردی در غلبه بر این گونه استرس های روحی و رفتاری، حفظ تمرکز به وسیله ایجاد محیطی آرامش بخش است. برای مثال مدتی محیط را ترک کرده و در هوای آزاد قدم بزنید.

ساعاتی در روز را به پیاده سازی و تمرین راه کار های ارائه شده اختصاص دهید. هیچ نتیجه ی بزرگی بدون تلاش مستمر محقق نخواهد شد به ویژه در حیطه ارتباطات و مهارت های آن که مجموعه ای گسترده را شامل می شود. اما بهبود مهارت های فردی در این زمینه به راستی در دنیای امروزی از لزومات زندگی هر شخص با هر جایگاه اجتماعی خواهد بود. به تقویت مهارت های خود بپردازید و میدان را خالی نکنید!

منبع : savadezendegi.com

ارتباطات اجتماعی؛ از آغاز تا مهارت